divendres, 14 de desembre del 2012

Relació de les TIC envers la comunicació



Avui dia no concebem parlar de comunicació a les societats desenvolupades sense relacionar-la directament amb qualsevol recurs TIC. Aquests recursos s’han instal·lat en les nostres vides fins a formar-ne part del nostre dia a dia fins a no poder concebre la nostra societat actual sense ells. He aquí l’importància de la formació en aquests recursos, ja que formen part de la nostra vida quotidiana, i de fer-ne un bon ús que ens garanteixi una gran font de coneixements.

Des de l’escola s’ha d’intentar implicar als pares pel tal d’intentar treballar de manera conjunta en benefici dels infants, això significa que primer s’hauran de conèixer a les famílies que formen part de la comunitat educativa per tal de traçar un eficaç pla d’actuació. (Farem ús de qüestionaris, reunions, etc. per aconseguir informació de les famílies).

Informarem a les famílies de què fem a l’escola (mitjançant pàgina web, blocs, reunions, etc.), donarem suport a les famílies sempre que sigui necessari ja que si els demanem col·laboració hem d’estar atents a les necessitats que vagin sorgint i aconseguir una eficient comunicació amb les famílies i que aquestes es sentin implicades.

Ens trobem que hi ha pares que rebutgen directament les eines digitals , en la majoria de les ocasions és simplement per desconeixement. En aquests casos el primer que s’ha de fer és tranquil·litzar-los i aportar-los confiança i animar-los a l’ús d’aquestes eines ja que són més els beneficis que els aportaran que el cost d’aprendre a manejar-los.  També seran ells qui animin als pares a fer-ne ús, ja que els infants d’avui dia són nadius digitals per naturalesa...

Com ja he comentat són més els beneficis que ens aporta un ús que els possibles desavantatges, això si l’ús que en facem ha de ser eficaç.

divendres, 7 de desembre del 2012

Què m'agradaria trobar en el meu futur centre escolar


El que considero fonamental per a poder portar endavant qualsevol projecte, sigui en relació a les TIC a l’entorn escolar o no, es que hi hagi un vertader equip docent. Vull dir que no basta amb un conjunt de persones que treballin al mateix centre, si no que aquestes han de treballar plegades i de forma conjunta si volen formar un equip. Han de tenir uns objectius clars, han d’arribar a acords comuns i creure amb el projecte que volen dur a terme. S’han de sentir motivats i amb moltes ganes de treballar plegats.

Pot semblar a primera vista que no té tanta importància com en realitat en té, la unió fa la força i treballar de manera conjunta és la millor manera d’assolir els objectius i reptes que ens hem marcat. De res serveix que hi hagi un parell de persones que facin molta feina si ho fan de manera aïllada.

Per aquest motiu considero que és molt important entrar a formar part d’un equip amb uns objectius comuns i que faci feina de manera plegada. Sé que això no és gens fàcil i que hi ha que treballar molt per a poder-ho aconseguir, però la meva il·lusió és aquesta, trobar un ambient sa de feina, on hi hagi companyerisme, col·laboració, il·lusió, etc. Jo per la meva part em comprometo a fer feina per integrar-me en ell i ser un membre actiu.

Pel que fa a l’ús de les TIC no les hem de deixar a un costat i fonamentar tota la feina en elles, han de formar part de la nostra feina i fer-ne un ús adequat d’elles. No deixar de conèixer els nous avanços i estar alerta de com ens poden beneficiar en el nostre dia a dia...

dijous, 29 de novembre del 2012

Descobrint el Power Point


Aquestes darreres setmanes he aprés a donar un altre ús a la ferramenta Power Point de Microsoft. Primer vàrem començar creant un conte d’en Caillou, això va ser fàcil i no em va sorprendre gens, però quan vàrem enllaçar aquest conte amb activitats la cosa va començar a canviar i encara la meva sorpresa no ha aturat.  S’ha obert un ampli ventall d’oportunitats al ser possible crear jocs interactius emprant una ferramenta que em pensava que no podia oferir res tan interesant. Només necessitem enregistrar veus i amb un parell d’imatges podem construir jocs de descoberta, a més a més aquesta setmana se’ns ha obert un altre front al començar a crear un joc de cercar diferencies i fins i tot hi ha varies maneres de construir-lo.

Deixo dues fotografies que semblen iguals però no ho son, hi ha cinc diferencies. Qui és capaç de trobar-les?...... ;-)

Creative Commons




diumenge, 11 de novembre del 2012

eXe Learning


Desprès de la presentació de les caceres del tresor, que no coneixia, i la similitud que vaig trobar en aquestes a la webquest he estat cercant per la xarxa més informació addicional i he trobat una interessant ferramenta, lliure i gratuïta, és l’eXe Learning.

Aquest programa permet la construcció d’una web didàctica d’una manera senzilla i la possibilitat d’incloure-hi textos, imatges, vídeos, presentacions, animacions, fitxers adjunts, activitats interactives amb resultats quasi professionals. A més de ser compatible amb tots els sistemes operatius permet la seva inclusió en plataformes d’aprenentatge com el nostre “familiar” Moodle.

Per tal de donar-li un ús a educació infantil, totes les característiques de les que disposa aquesta intuïtiva e interactiva eina són molt adients per a l’elaboració d’unitats didàctiques amb activitats interactives per exemple.

Per facilitar l’ús d’aquesta eina hi ha tutorials i videotutorials que faciliten la seva creació de nous continguts educatius.


divendres, 9 de novembre del 2012

Power point i examen

Aquesta setmana hem començat a construir un conte den Caillou en format power point, emprant fotografies fixes i veu en off que narra l’historia.  La veritat és que tot i que portem des del començament dels estudis emprant aquest recurs en les nostres presentacions, hem trobat noves aplicacions i millores ja que hem estat utilitzant el paquet de office 2010 de Microsoft i hi ha modificacions respecte a edicions anteriors. Ha estat tot un descobriment la possibilitat d’enllaçar diapositives diferents a la que estem utilitzant i segur que en la propera edició encara descobrirem més aplicacions que ens seguiran sorprenent.

Per altra banda, també hem realitzat el primer examen de l’assignatura, concretament dels primers tres temes.

dimecres, 7 de novembre del 2012

La família digital


Cercant per la xarxa he trobat aquest vídeo en clau d’humor que ens mostra com poden arribar a influir les tecnologies a la vida familiar. Fàcilment podem trobar pares “analfabets digitals” i fills “natius digitals” i aquesta situació es planteja com un autèntic repte. 



dissabte, 3 de novembre del 2012

Comunicació escola-família


Un ús correcte de les TIC’s poden ajudar i reforçar els lligams entre l’escola i les famílies. Ja he comentat en diverses ocasions de l’’importància d’aplicar els recursos que tenim al nostre abast de manera intel·ligent, buscant sempre una eficiència de tots els recursos que tenim al nostre voltant. Les tecnologies ens ofereixen un ampli ventall d’oportunitats i les hem d’aprofitar.

A l’hora de crear una bona comunicació entre escola-família tots els recursos son vàlids si volem integrar i fer partícips a les famílies dins l’entorn acadèmic dels seus fills.

Avui dia veiem com quasi tots els centres educatius empren diversos mitjans i canals per tal d’apropar a les famílies al dia a dia escolar. Són molt emprats els blocs de centre i més concretament els d’aula, també trobem les intrawebs però no són tant populars com els blocs. Aquestes eines aporten molta informació a les famílies i visitants relacionades amb les sortides, esdeveniments, festes escolars, feinetes, normativa, etc. a l’abast d’un simple click ens permeten estar permanentment actualitzats de la realitat de l’aula i/o centre.

L’ús d’aquestes eines és molt còmode i es pot realitzar en qualsevol moment, per aquest motiu és molt important que no es perdi el contacte físic entre escola-família. Considero que l’ús de les TIC’s és molt valuós, però mai s’ha de  permetre que aquest suplanti les tutories, reunions, xerrades, intercanvi de informació, consells entre l’educador i les famílies. És un complement i una eina més que tenim que emprar de manera eficient.

També hem tenir en compte que aquestes eines tecnològiques no estan a l’abast de totes les famílies, ja sigui per falta de connexió o per manca de coneixements tecnològics i no ens podem permetre discriminar a les famílies que no disposen d’accés a aquestes eines. La nostra tasca és la d’integració i atenció a tota la comunitat educativa.

Per acabar m’agradaria destacar els avantatges que ens proporcionen les TIC a l’hora d’establir relacions entre tots els membres de la comunitat educativa:
  • Escola: permet donar-se a conèixer com a centre i presentar els seus principis educatius, així com també mostrar fotografies del centre, articles d’interès, notícies i opinions... 
  • Educador/a: ser transparent amb la feina i mostrar tot allò que es fa a l’aula. 
  • Famílies: veure com és el dia a dia de l’escola quan es tanquen les portes i observar els aprenentatges que fan els seus fills. I poder participar deixant comentaris i opinions. 
  • Infants: recordar la feina feta a través de fotografies i vídeos i sentir-se partícips i protagonistes del seu propi procés d’aprenentatge.